Περισσότερα από 60 έργα ανάπτυξης νέων ξενοδοχείων εκτιμάται ότι βρίσκονται υπό δημιουργία και ετοιμάζονται να «μπουν» στην ελληνική αγορά μέχρι το 2027, όπως επισήμανε ο Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου, consulting partner της Deloitte Greece σε θέματα στρατηγικής, επιχειρηματικού σχεδιασμού, εξαγορών και συγχωνεύσεων, μιλώντας στο «Athens Riviera Summit 2024».
Όπως είπε, υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για επενδύσεις στον τομέα της φιλοξενίας στην Ελλάδα και νέοι «παίκτες» έρχονται στην αγορά, μεταξύ των οποίων διεθνή brands, ενώ την ίδια ώρα αναπτύσσονται ισχυρές ελληνικές αλυσίδες και η ποιότητα του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας αναβαθμίζεται, με τον αριθμό των πεντάστερων μονάδων να έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια κατά 120%. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν και εμπόδια, που παρεμβάλλονται στην περαιτέρω ανάπτυξη του χώρου της φιλοξενίας.
«Το πιο σημαντικό είναι να υπάρχει σαφές, σταθερό και διάφανο πλαίσιο για τον πολεοδομικό σχεδιασμό (...) Τα πολεοδομικά σχέδια εκκρεμούν σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, αλλά είμαι αισιόδοξος ότι τα πράγματα θα επιταχυνθούν. Δεύτερο θέμα είναι η πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Νομίζω ότι έχουν βελτιωθεί οι συστημικές τράπεζες και έχουν δημιουργήσει ομάδες και τμήματα, το Ταμείο Ανάκαμψης βοηθά, υπάρχει συνολική βελτίωση. Σημαντικό είναι όμως ότι οι επενδύσεις θα έρθουν όταν έχουμε έναν ελκυστικό προορισμό. Πρέπει να έχουμε υποδομές, π.χ., διαχείρισης υδάτων και απορριμμάτων, και ορθή διαχείρισή τους, αλλά και να κάνουμε πολλά πράγματα για το σιδηροδρομικό ή το οδικό δίκτυο. Επίσης, ως χώρα το συγκριτικό πλεονέκτημα για να φέρουμε επενδύσεις είναι ο ανθρώπινος παράγοντας. Υπάρχει έλλειψη προσωπικού, ειδικά στον τουριστικό τομέα. Μπορούμε αυτή την αδυναμία να τη μετατρέψουμε σε δυνατό μας σημείο;» διερωτήθηκε ο κ.Παπακωνσταντίνου και πρόσθεσε ότι αν και οι περισσότερες επενδύσεις αφορούν σήμερα στη δημιουργία ή ανακαίνιση ξενοδοχείων, ωστόσο υπάρχει ενδιαφέρον από ιδιωτικά κεφάλαια και επενδυτές και για την ανάπτυξη νέων concepts, όπως η δημιουργία κοινοτήτων ηλικιωμένων, υποδομών ευεξίας και ιατρικού και «πράσινου» τουρισμού. «Πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι για τον ελληνικό τουρισμό, αλλά και ρεαλιστές, σε ό,τι αφορά αυτά που πρέπει να κάνουμε ως χώρα και ιδιωτικός τομέας, προκειμένου να προσελκύσουμε περισσότερες βιώσιμες και ποιοτικές επενδύσεις» κατέληξε.
Η ανταμοιβή μέσω της αύξησης των ξένων επενδύσεων
Αισιόδοξοι για την προοπτική του ελληνικού τουρισμού εμφανίστηκαν και οι υπόλοιποι ομιλητές του πάνελ, οι οποίοι όμως συνέκλιναν στην ανάγκη δημιουργίας και αναβάθμισης υποδομών, αλλά και αντιμετώπισης του προβλήματος έλλειψης ανθρώπινου ταλέντου στον κλάδο. «Αν θέλουμε περισσότερα πεντάστερα ξενοδοχεία στην Ελλάδα και να περάσουμε στη δεύτερη φάση της φιλοξενίας και των ξένων επενδύσεων, χρειάζεται να δούμε πώς μπορούν να βελτιωθούν οι υποδομές σε εθνικό επίπεδο, σε ό,τι αφορά τους δρόμους, την ύδρευση, τα κατά τόπους αεροδρόμια. Μπορούν να γίνουν ακόμα περισσότερα από την ελληνική κυβέρνηση και τότε η Ελλάδα θα δει την ανταμοιβή μέσω της αύξησης των άμεσων ξένων επενδύσεων» είπε χαρακτηριστικά ο Λεόν Αβιγκάντ (Leon Avigad), ιδρυτής, συνιδιοκτήτης και CEO του ομίλου Brown Hotels, ο οποίος «μπήκε» στην Ελλάδα πριν από έξι χρόνια και επέλεξε να επενδύσει και σε περιοχές έξω από τις προφανείς και τις τουριστικά κορεσμένες, αναλαμβάνοντας να δώσει δεύτερη ζωή σε «παραμελημένες» υποδομές και παλιές ξενοδοχειακές μονάδες.
Πρόσθεσε ότι υπάρχουν εξαιρετικά σημεία για επενδύσεις, και στην Αθήνα, «φοβερές γειτονιές για να επενδύσεις για ξενοδοχεία ή σπίτια», όπως η Κυψέλη, η Ομόνοια και τα Εξάρχεια, μέρη που -όπως είπε- κάποιοι θα θεωρούσαν «faux-pas» (που δεν πρέπει να επενδύσεις εκεί), για τα οποία δημιουργείται ξαφνικά «ουρά» ενδιαφερομένων, χάρη στο σωστό branding, την ορθή αρχιτεκτονική προσέγγιση και τη διαδικασία ανάπτυξης μια κοινότητας. Ο κ.Αβιγκάντ αναφέρθηκε και στο πρόβλημα της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού στην Ελλάδα, υπενθυμίζοντας ότι ο όμιλος άρχισε συνεργασία με το κολλέγιο BCA πέρυσι, ώστε να ιδρυθεί η Ακαδημία Brown και να λυθεί το πρόβλημα της εκπαίδευσης προσωπικού.
Προέλευση : www.amna.gr