Η παγκόσμια ταξιδιωτική βιομηχανία αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό ταχύτερο από την παγκόσμια οικονομία μέσα στην επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με τη Global Travel Report του World Travel Market (WTM) που δημοσιοποιήθηκε στις 4 Νοεμβρίου, στο Λονδίνο. Η έρευνα, την οποία διεξήγαγε η Tourism Economics, θυγατρική της Oxford Economics, προβλέπει ότι ο τουρισμός θα αναπτύσσεται κατά μέσο όρο 3,5% ετησίως, έναντι 2,5% της παγκόσμιας οικονομίας.
Μέχρι το 2035, ο κλάδος αναμένεται να αποφέρει περισσότερα από 16 τρισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 12% του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Οι ταξιδιώτες επιστρέφουν – και αλλάζουν συνήθειες
Το 2025 σηματοδοτεί πλήρη ανάκαμψη του διεθνούς τουρισμού μετά την πανδημία, με τις διεθνείς αφίξεις να ξεπερνούν το 1,5 δισ., νέο ιστορικό ρεκόρ. Οι ταξιδιώτες μένουν πλέον περισσότερες ημέρες σε έναν προορισμό, αντιστρέφοντας την προηγούμενη τάση των σύντομων αλλά συχνών αποδράσεων. Η αλλαγή είναι ιδιαίτερα αισθητή στη Μέση Ανατολή, όπου η διάρκεια παραμονής έχει αυξηθεί κατά περίπου δύο τρίτα σε σχέση με το 2019 – εξέλιξη που αποδίδεται στη δυναμική της Σαουδικής Αραβίας και στις τεράστιες επενδύσεις σε τουριστικές υποδομές στην περιοχή.
Ταυτόχρονα, η κλιματική κρίση μεταβάλλει τα ταξιδιωτικά πρότυπα. Η υπερβολική ζέστη και οι δασικές πυρκαγιές ωθούν ολοένα περισσότερους ταξιδιώτες να επιλέγουν «ώμους» και χαμηλές σεζόν αντί για το καλοκαιρινό αποκορύφωμα. Από αυτή τη μετατόπιση γεννήθηκε η νέα τάση των “cool-cations”, με τα ταξίδια προς Σουηδία, Νορβηγία και Φινλανδία να αυξάνονται κατά 9% το 2025, ξεπερνώντας πιο παραδοσιακούς θερινούς προορισμούς.
Gigtripping: τα μεγάλα γεγονότα καθορίζουν τα ταξίδια
Η τάση του “gigtripping” – τα ταξίδια για συναυλίες και μεγάλα events – συνεχίζει να σαρώνει. Από την περιοδεία της Taylor Swift μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες και τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα, οι «ζωντανές εμπειρίες» μετατρέπονται σε καθοριστικό παράγοντα επιλογής προορισμού. Σύμφωνα με στοιχεία της Allied Market Research, η παγκόσμια βιομηχανία live events αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 6% ετησίως την επόμενη πενταετία, υπερβαίνοντας τη συνολική ανάπτυξη του τουρισμού.
Η αναζήτηση του αυθεντικού
Η επαφή με τους ντόπιους, οι τοπικές γεύσεις και οι χειροποίητες εμπειρίες βρίσκονται πλέον στον πυρήνα του ταξιδιού. Οι ταξιδιώτες αναζητούν ουσιαστική σύνδεση με τον τόπο, προτιμώντας λιγότερο κορεσμένους προορισμούς και νέα αφηγήματα. Η βιομηχανία, με τη σειρά της, στρέφεται στη δημιουργία εξατομικευμένων και πολιτισμικά πλούσιων εμπειριών, αναδεικνύοντας τη μοναδικότητα κάθε τόπου.
Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει το παιχνίδι
Η τεχνολογία αναδεικνύεται σε καθοριστικό παράγοντα στη διαμόρφωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας. Από τα messaging apps που προσφέρουν προσωποποιημένη επικοινωνία, έως τα immersive travel apps που συνοδεύουν τον ταξιδιώτη σε κάθε στάδιο – από το όνειρο μέχρι την κράτηση – η ψηφιακή διάσταση γίνεται κεντρική.
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αποτελεί πλέον μοχλό ανάπτυξης, καθώς τριπλάσιος αριθμός επαγγελματιών του τουρισμού δηλώνει ότι τα εργαλεία AI αυξάνουν παρά μειώνουν τη συνολική τουριστική δαπάνη. Παράλληλα, η ευρύτερη αυτοματοποίηση στα αεροδρόμια με βιομετρικά συστήματα και έξυπνη ασφάλεια επιταχύνει τη ροή των ταξιδιωτών.
Περισσότερη προσφορά, περισσότερα ταξίδια
Η διεύρυνση των επιλογών σε αεροπορικά δρομολόγια, κρουαζιέρες και καταλύματα ενισχύει περαιτέρω τη ζήτηση. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν παραγγείλει πάνω από 15.000 νέα αεροσκάφη, ενώ ο κλάδος της κρουαζιέρας αναμένεται να ξεπεράσει τα 38 εκατ. επιβάτες το 2025, με 15 νέα πλοία να προστίθενται στο παγκόσμιο στόλο φέτος. Νέες εταιρείες, όπως η AROYA Cruises για την αραβική αγορά, κάνουν την εμφάνισή τους, ενώ ο ξενοδοχειακός τομέας προβλέπεται να προσθέσει πάνω από 500.000 νέα δωμάτια μέσα στο 2025 και ακόμη ένα εκατομμύριο υπό κατασκευή.





