Στην πεντάδα με τους πιο δημοφιλείς προορισμούς που επιλέγουν να ταξιδέψουν οι Ευρωπαίοι την φετινή, θερινή, τουριστική περίοδο (Απρίλιος – Σεπτέμβριος) συγκαταλέγεται η Ελλάδα, συγκεντρώνοντας το 5% της “πίτας” του ενδοευρωπαϊκού τουρισμού, σύμφωνα με τα ευρήματα της τελευταίας έκθεσης, με τίτλο “Monitoring Sentiment for Intra-European Travel”, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (ETC).
Ειδικότερα, η Ελλάδα “φιγουράρει” στην τέταρτη θέση στη σχετική κατάταξη, με μερίδιο 4,9%. Παράλληλα, βρίσκεται, μαζί με την Πορτογαλία, στην κορυφή της λίστας των ευρωπαϊκών προορισμών, που προσελκύουν το υψηλότερο ποσοστό (21%) νέων ταξιδιωτών, αλλά και στη δεύτερη θέση, πίσω από την Ισπανία, στους κορυφαίους προορισμούς “ήλιου και θάλασσας”.
Στην πρώτη θέση με τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για ταξίδια μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών παραμένει η Ισπανία, με μερίδιο 6,5%, η Ιταλία ακολουθεί στη δεύτερη θέση, με μερίδιο 6%, και η Γαλλία έπεται με ελάχιστη διαφορά στην τρίτη θέση, με μερίδιο 5,9%, με την πρώτη τετράδα να παραμένει αμετάβλητη, όπως και στην αντίστοιχη περυσινή έκθεση.
Η Ελλάδα αποτελεί κορυφαία επιλογή για τους Πολωνούς ταξιδιώτες, συγκεντρώνοντας το 7% της συγκεκριμένης αγοράς, αποτελεί τη νούμερο 3 επιλογή για τους Ιταλούς ταξιδιώτες, με μερίδιο 6%, ενώ βρίσκεται τέταρτη στις προτιμήσεις των Βρετανών και των Αυστριακών ταξιδιωτών, με μερίδιο 7% και 5%, αντίστοιχα.
Παράλληλα, βρίσκεται στην πέμπτη θέση στις επιλογές των Γάλλων και των Γερμανών ταξιδιωτών, με μερίδιο 5% και 4%, αντίστοιχα.
Αν και η συνολική πρόθεση για ταξίδια, όπως αναφέρει η μελέτη, είναι χαμηλότερη από πέρυσι (72%, μείωση 3%), οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες σχεδιάζουν διακοπές μεγαλύτερης διάρκειας και υψηλότερου προϋπολογισμού. Συγκεκριμένα, το 30% σχεδιάζει να δαπανήσει έως 2.500 ευρώ ανά ταξίδι, ενώ το 17% σκέφτεται να δαπανήσει πάνω από 2.500 ευρώ.
Οι χώρες στις οποίες η πρόθεση ταξιδιού είναι ισχυρότερη περιλαμβάνουν την Πολωνία (80%), το Ηνωμένο Βασίλειο (79%), την Ολλανδία (75%), την Ισπανία (75%) και την Ιταλία (73%). Αντίθετα, λιγότερο πιθανό να ταξιδέψουν είναι οι Γάλλοι (65%), οι Βέλγοι (68%), οι Αυστριακοί (69%), οι Ελβετοί (69%) και οι Γερμανοί (70%).
Αυξημένο ενδιαφέρον για την Ανατολική Ευρώπη
Οι ταξιδιωτικές συνήθειες μεταβάλλονται, με τους Ευρωπαίους να δείχνουν αυξανόμενη διάθεση για ταξίδια που βασίζονται σε γεγονότα – εκδηλώσεις και να προσανατολίζονται σε εναλλακτικούς προορισμούς.
Οι παραδοσιακοί προορισμοί της Μεσογείου παρουσιάζουν μια μικρή πτώση στη δημοτικότητά τους κατά 8%, ενώ το ενδιαφέρον για την Ανατολική Ευρώπη αυξάνεται, κατά 3% σε ετήσια βάση.
Μεγαλύτερη διάρκεια διακοπών και αυξημένες δαπάνες
Παρά την ελαφρά μείωση της συνολικής πρόθεσης για ταξίδια, οι Ευρωπαίοι σε ποσοστό 27% σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν τρία ή περισσότερα ταξίδια -μια αξιοσημείωτη αύξηση κατά 6%, σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι- μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου 2025. Επίσης, σκοπεύουν να παρατείνουν τη διαμονή τους, με το 42% να επιλέγει διακοπές διάρκειας 7-12 διανυκτερεύσεων, ποσοστό αυξημένο κατά 11%, σε σύγκριση με το 2024.
Η αύξηση των ταξιδιωτικών προϋπολογισμών υποδηλώνει ότι οι Ευρωπαίοι συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στα ταξίδια στις προσωπικές τους δαπάνες. Σχεδόν το ένα τρίτο των Ευρωπαίων (30%) σχεδιάζει να δαπανήσει μεταξύ 1.501 και 2.500 ευρώ ανά άτομο ανά ταξίδι, σημειώνοντας αύξηση 7% και το 17% εκτιμά ότι θα δαπανήσει περισσότερα από 2.500 ευρώ.
Οι ταξιδιώτες που επιλέγουν λιγότερο δημοφιλείς περιοχές τείνουν να μένουν περισσότερο (το 38% σχεδιάζει ταξίδια άνω των 10 ημερών, σε σύγκριση με το 21% εκείνων που επιλέγουν παραδοσιακούς προορισμούς) και να ξοδεύουν περισσότερα, με πολλούς να προγραμματίζουν να δαπανήσουν άνω των 2.500 ευρώ ανά ταξίδι.
Όσον αφορά τις προτεραιότητες δαπανών, η διαμονή κατέχει την πρώτη θέση σε όλες τις ηλικιακές ομάδες (27%), ακολουθούμενη από το φαγητό και το ποτό (20%) και τις δραστηριότητες στον προορισμό (16%). Οι νεότεροι ταξιδιώτες ηλικίας 18-24 ετών είναι πιο πρόθυμοι να σπαταλήσουν για ψώνια (15%) και πολυτελείς εμπειρίες (11%), ενώ οι ταξιδιώτες ηλικίας 55+ δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην άνεση, ξοδεύοντας περισσότερα για διαμονή (33%) και φαγητό (24%).
Οι οικονομικές ανησυχίες σταδιακά αμβλύνονται, αν και εξακολουθούν να αποτελούν τα κυριότερα εμπόδια για τα ταξίδια. Οι ανησυχίες για την αύξηση του ταξιδιωτικού κόστους λόγω του πληθωρισμού έχουν μειωθεί από 23% σε 17% σε ετήσια βάση, ενώ οι ανησυχίες για τα προσωπικά οικονομικά έχουν μειωθεί κατά 3% σε 14%.
Κερδίζουν έδαφος οι εναλλακτικοί προορισμοί
Η νότια και μεσογειακή Ευρώπη παραμένει κορυφαία επιλογή και αναμένεται να προσελκύσει το 41% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών αυτή την άνοιξη και το καλοκαίρι. Ωστόσο, οι προθέσεις επίσκεψης στην περιοχή είναι χαμηλότερες, σε σχέση με πέρυσι, καθώς ορισμένοι ταξιδιώτες σχεδιάζουν να εξερευνήσουν εναλλακτικούς προορισμούς. Ειδικότερα, χώρες όπως η Αυστρία, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, η Αλβανία, το Βέλγιο και η Βουλγαρία παρουσιάζουν μια μικρή αύξηση του ενδιαφέροντος της τάξης του 1%.
Εντός της επιλεγμένης χώρας, οι καθιερωμένοι προορισμοί -όπως οι μεγάλες πόλεις, τα τουριστικά χωριά και τα θέρετρα- συνεχίζουν να κυριαρχούν σε δημοτικότητα, προσελκύοντας το 53% των ταξιδιωτών της φετινής άνοιξης και του καλοκαιριού. Παράλληλα, το 35% επιλέγει λιγότερο δημοφιλείς περιοχές και το 13% σκοπεύει να εξερευνήσει σημεία εκτός της πεπατημένης.
Η ευαισθητοποίηση για το περιβάλλον διαμορφώνει τις ταξιδιωτικές επιλογές
Η κλιματική συνείδηση επηρεάζει όλο και περισσότερο τις ταξιδιωτικές αποφάσεις, με το 81% των Ευρωπαίων να δηλώνουν ότι η αλλαγή του κλίματος επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουν, ποσοστό αυξημένο κατά 7%, σε σχέση με πέρυσι.
Οι ταξιδιώτες προσαρμόζουν ανάλογα τις συνήθειές τους, με το 17% να παρακολουθεί πιο στενά τις μετεωρολογικές προβλέψεις, το 15% να αναζητά προορισμούς με πιοήπιο κλίμα και το 14% να αποφεύγει προορισμούς με ακραία υψηλές θερμοκρασίες. Αυτή η αυξημένη ευαισθητοποίηση μπορεί να είναι ένας από τους παράγοντες που καθοδηγούν τοενδιαφέρον των Ευρωπαίων για πιο δροσερές ή εναλλακτικές περιοχές κατά τη διάρκεια της υψηλής καλοκαιρινής περιόδου.
Προέλευση και το πλήρες δημοσίευμα μπορείτε να δείτε εδω : money-tourism.gr