Το τέλος του έτους ήταν ευοίωνο για τον τομέα της Φιλοξενίας και τα ξενοδοχεία ειδικά στην Ευρώπη, με αξιοσημείωτες βελτιώσεις στους δείκτες επιδόσεων των ξενοδοχείων, τόσο στην πληρότητα, όσο και στις μέσες ημερήσιες τιμές (ADR) και τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR). Η Ελλάδα μπορεί να μην συμπεριελήφθη στις “πρωταγωνίστριες” χώρες, λόγω της χρονικής στιγμής, αλλά κατέγραψε αυξήσεις και στους τρεις δείκτες, σύμφωνα με στοιχεία της MKG Consulting, που επικαλείται η hsmai Europe.
Ωστόσο, η ανάπτυξη που κατέγραψαν τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία στη “δύση” του 2024 υποκρύπτει ανισότητες, καθώς η υψηλή κατηγορία λειτουργεί ως ο κύριος μοχλός της δραστηριότητας, αντισταθμίζοντας τη σχετική αδυναμία στις κατώτερες κατηγορίες.
Η μέση πληρότητα των ευρωπαϊκών ξενοδοχείων αυξήθηκε κατά 1,6 μονάδες τον Δεκέμβριο του 2024, έναντι του Δεκεμβρίου του 2023, αντανακλώντας την ελκυστικότητα της ηπείρου στους διεθνείς ταξιδιώτες κατά την περίοδο των διακοπών.
Μεγαλύτερο ήταν το ποσοστό αύξησης της πληρότητας των ξενοδοχείων στην Ελλάδα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, το οποίο ανήλθε στο 2,6% τον 12ο μήνα του 2024, έναντι του αντίστοιχου μήνα το 2023, με τον δείκτη της πληρότητας να διαμορφώνεται στο 53,7%.
Στο ίδιο μήκος κύματος, η μέση ημερήσια τιμή (ADR) ανήλθε στα 141,1 ευρώ, αυξημένη κατά 8,2%, συμπαρασύροντας τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR), τα οποία διαμορφώθηκαν στα 75,7 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 13,8%.
Σημείο αναφοράς τα πολυτελή ξενοδοχεία
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η εγχώρια ζήτηση σε όλες τις μεγάλες χώρες ήταν επιφυλακτική, ιδίως στο οικονομικό τμήμα.
Η τάση αυτή, που ήταν εμφανής καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, διατηρήθηκε και τον Δεκέμβριο του 2024. Τα ποσοστά πληρότητας μειώθηκαν στα χαμηλού προϋπολογισμού και στα οικονομικά τμήματα, παρουσιάζοντας βελτίωση μόνο από τα ξενοδοχεία 2 αστέρων και πάνω, με την υψηλή κατηγορία να επιτυγχάνει αύξηση 3,4 μονάδων.
Ομοίως, ο δείκτης ADR παρέμεινε σταθερός στις οικονομικές κατηγορίες, αλλά παρουσίασε σημαντική αύξηση ξεκινώντας από το μεσαίο τμήμα, με τα πολυτελή ξενοδοχεία να σημειώνουν αύξηση σχεδόν 4%.
Το RevPAR σε όλη την Ευρώπη αντικατοπτρίζει αυτές τις αποκλίσεις μεταξύ των οικονομικών και των πολυτελών ξενοδοχείων: μια πτώση 2% στο οικονομικό τμήμα έρχεται σε αντίθεση με μια αύξηση σχεδόν 10% στα ξενοδοχεία πολυτελείας.
Η συνολική αύξηση του RevPAR κατά 5,8% αναδεικνύει τη βαρύτητα των ξενοδοχείων υψηλών προδιαγραφών, η οποία ενισχύεται από τους διεθνείς τουρίστες που αναζητούν εορταστικές εμπειρίες σε προορισμούς όπως το Παρίσι, ηλιόλουστες τοποθεσίες ή πρωτεύουσες της Ανατολικής Ευρώπης.
Χώρες όπως η Λετονία, η Ουγγαρία, η Τσεχία, η Πολωνία και η Αυστρία κατέγραψαν διψήφια αύξηση του RevPAR λόγω της εορταστικής ατμόσφαιρας. Ομοίως, εκτός από την Ελλάδα, η Ισπανία και, η Πορτογαλία, σημείωσαν αυξήσεις, λόγω του ευνοϊκού καιρού.
Η Βόρεια και η Δυτική Ευρώπη εμφάνισαν πιο μέτρια αποτελέσματα λόγω της μικρότερης επικράτησης ξενοδοχείων υψηλής ποιότητας. Σε χώρες, όπως η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η περιοχή της Μπενελούξ και η Γερμανία, τα οικονομικά ξενοδοχεία περιόρισαν την ανάπτυξη, ιδίως στη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η εγχώρια ζήτηση παρεμποδίστηκε από τις πολιτικές και κοινωνικές εντάσεις.
Προέλευση : money-tourism.gr