Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Παρατηρητηρίου της ΕΣΑμεΑ (Ιούλιος 2021), το σύνολο των μαθητών και μαθητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν στη Γενική και την Ειδική Εκπαίδευση (Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια), ανέρχεται -όπως αναφέρθηκε ήδη- στους 101.683, και «μεταφράζεται» ποσοτικά στο 7% του μαθητικού πληθυσμού της Ελλάδας. Ειδικότερα σχετικά με τα σχολεία της Ειδικής Αγωγής, σε αυτά ο μαθητικός πληθυσμός αποτελείται κυρίως από μαθητές με νοητική αναπηρία (35%), μαθητές με αυτισμό (31,4%) και μαθητές με πολλαπλές αναπηρίες (12,1%).
Τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται κυρίως στην έλλειψη υποστήριξης των μαθητών με αναπηρία: Ο αριθμός των μαθητών που λαμβάνει εξειδικευμένη υποστήριξη (εκτός του εκπαιδευτικού της τάξης) περιορίζεται σημαντικά κατά το πέρασμα από την Πρωτοβάθμια στην κατώτερη Δευτεροβάθμια και ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου εκεί το ποσοστό μαθητών που φοιτούν υποστηριζόμενοι μόνο από τους εκπαιδευτικούς της γενικής τάξης υπερβαίνει το 90%.
Έτσι, ακολουθούν καθοδική πορεία τα ποσοστά των νέων με σοβαρή αναπηρία που ολοκληρώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση (46%) και αποφοιτούν από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (μόλις το 13%, τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό των νέων χωρίς αναπηρία ανέρχεται στο 45%).
«Σε αρκετές περιπτώσεις, τα Τμήματα Ένταξης λειτουργούν ως ο “ Καιάδας” των γενικών σχολείων, αφού οι μαθητές με αναπηρία εντάσσονται σε διαφορετικό τμήμα ενώ και στο πλαίσιο της Παράλληλης Στήριξης, μπορεί να υπάρξει διαχωρισμός και απομόνωση του μαθητή, κυρίως λόγω της στρεβλής εφαρμογής του θεσμού κατά το πρότυπο του προσωπικού βοηθού, ειδικά όταν παρέχεται για λίγες μόνο ώρες, ο εκπαιδευτικός δεν συνδιαμορφώνει τη βαθμολογία του μαθητή, ενώ και η τοποθέτηση των εκπαιδευτικών δεν γίνεται έγκαιρα», σχολίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ σχετικά ο Γιάννης Λυμβαίος, Οργανωτικός Γραμματέας της ΕΣΑμεΑ και της Παvελλήvιας Ομoσπovδίας Σωματείωv Γovέωv και Κηδεμόvωv Ατόμωv με Αvαπηρίες (ΠΟΣΓΚΑμεΑ).
«Το ζήτημα είναι ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι στοχευμένο στην εξατομίκευση», πρόσθεσε, «γίνεται, έτσι, αφιλόξενο για τους μαθητές με αναπηρία. Όταν υπάρχουν ελλείψεις σε υποδομές, σε Ειδικό Επιστημονικό και Βοηθητικό Προσωπικό, σε υλικοτεχνικές υποδομές, ορθόνωνται εμπόδια για την ένταξή τους».
Η πλειονότητα των μαθητών που φοιτούν στην Ειδική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση επιλέγουν την Ειδική Επαγγελματική Εκπαίδευση, και σχεδόν το 50% εξ αυτών φοιτούν σε Ειδικά Εργαστήρια Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ). Ωστόσο, μόνο το 10% των νέων με σοβαρή αναπηρία είναι ενταγμένοι στην εργασία. Το 71,4% των νέων με σοβαρή αναπηρία και ηλικία 25-34 ετών δεν έχει εργαστεί ποτέ.
"Πρέπει να εξαλειφθούν τα στερεότυπα ξεπερασμένων εποχών" ανέφερε στο σημερινό της μήνυμα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου.
Με ανάρτησή της στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, επισημαίνει: «Οφείλουμε να διευκολύνουμε την καθημερινότητά τους, απαλλάσσοντας την από τα εμπόδια που τη δυσχεραίνουν, και προσφέροντάς τους παράλληλα ευκαιρίες μόρφωσης, καλλιέργειας δεξιοτήτων, εργασίας». Ταυτόχρονα, σημειώνει ότι πρέπει «να καταπολεμήσουμε τον εφησυχασμό, την αδιαφορία, την αμηχανία ή και τον φόβο απέναντί τους, ώστε να εξαλειφθούν κοινωνικές αντιλήψεις και στερεότυπα ξεπερασμένων εποχών».
Στο πλαίσιο αυτό, η κυρία Σακελλαροπούλου δέχθηκε στο Προεδρικό Μέγαρο μαθητές και μαθήτριες από το Ειδικό Γυμνάσιο και Λύκειο Κωφών και Βαρηκόων της Αγίας Παρασκευής, οι οποίοι γεμάτοι περιέργεια και ενδιαφέρον περιηγήθηκαν στους χώρους του Μεγάρου, σε μια ξενάγηση που έγινε για πρώτη φορά με διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα. Όπως επισημαίνει η Πρόεδρος «Μέσα από την επαφή με αυτά τα παιδιά, όπως και με τα μέλη της αντιπροσωπείας από την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδας, διαψεύσθηκαν και πάλι οι προκαταλήψεις γύρω από την ακουστική αναπηρία και αναδείχθηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να συμμετάσχουν πλήρως στο κοινωνικό γίγνεσθαι».
Ακολουθεί ολόκληρη η ανάρτηση της κ. Σακελλαροπούλου:
«Οι αίθουσες του Προεδρικού Μεγάρου, που δέχονται ξανά επισκέψεις σχολείων, πολιτιστικών και κοινωνικών συλλόγων, καθώς και άλλων φορέων, άνοιξαν για μαθητές και μαθήτριες από το Ειδικό Γυμνάσιο και Λύκειο Κωφών και Βαρηκόων της Αγίας Παρασκευής. Έφηβοι γεμάτοι περιέργεια και ενδιαφέρον περιηγήθηκαν στους χώρους του Μεγάρου, σε μια ξενάγηση που έγινε για πρώτη φορά με διερμηνεία στη νοηματική γλώσσα. Μέσα από την επαφή με αυτά τα παιδιά, όπως και με τα μέλη της αντιπροσωπείας από την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδας, διαψεύσθηκαν και πάλι οι προκαταλήψεις γύρω από την ακουστική αναπηρία και αναδείχθηκαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να συμμετάσχουν πλήρως στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Μιλήσαμε για την ανάγκη καθολικής πρόσβασης των κωφών στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση και στις καθυστερήσεις που συνεπάγεται για τους φοιτητές η έλλειψη μέριμνας για το πρόβλημά τους. Η έμφαση με την οποία υπογράμμισαν ότι διεκδικούν μια ζωή στο φως, μια ζωή συμμέτοχη και ισότιμη, δεν θα μπορούσε να αφήσει κανέναν ασυγκίνητο.
Η σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία δίνει την ευκαιρία να υπενθυμίσουμε για άλλη μια φορά ότι είναι αδιανόητο για μια κοινωνία που θέλει να λέγεται συμπεριληπτική να εξωθεί συμπολίτες μας στο περιθώριο και στην εξάρτηση, να τους στερεί, με άλλα λόγια, το θεμελιώδες δικαίωμά τους στην αξιοπρέπεια. Οφείλουμε να διευκολύνουμε την καθημερινότητά τους, απαλλάσσοντας την από τα εμπόδια που τη δυσχεραίνουν, και προσφέροντάς τους παράλληλα ευκαιρίες μόρφωσης, καλλιέργειας δεξιοτήτων, εργασίας. Ταυτόχρονα, να καταπολεμήσουμε τον εφησυχασμό, την αδιαφορία, την αμηχανία ή και τον φόβο απέναντί τους, ώστε να εξαλειφθούν κοινωνικές αντιλήψεις και στερεότυπα ξεπερασμένων εποχών».
Πηγή Α.Μ.Π.Ε.