Παρασκευή, 27 Νοεμβρίου 2020

Έντεκα νησιά μετατρέπονται σε εργαστήρια ηλεκτροκίνησης και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας

Συντάκτης: ΔΚ

Σε εργαστήρια τεχνολογιών αιχμής στην αποθήκευση ενέργειας αναμένεται να μετατραπούν έντεκα μικρά νησιά του Αιγαίου τα οποία δεν θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, αλλά θα παράγουν ηλεκτρική ενέργεια για τις ανάγκες τους.


Τα αυτόνομα νησιωτικά συστήματα ηλεκτρισμού βρίσκονται διεθνώς στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος των μεγάλων εταιρειών που προωθούν καινοτόμους υβριδικές τεχνολογίες (παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ και αποθήκευση σε μπαταρίες), δεδομένου ότι αυτές δεν είναι ακόμη ώριμες για να εφαρμοστούν σε μεγάλης κλίμακας έργα.


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχοντας αξιολογήσει ότι η αποθήκευση ενέργειας αποτελεί προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα μέχρι το 2050, μέσω της πρωτοβουλίας Clean Energy for EU Islands Initiative, που υπεγράφη τον Μάιο του 2017 στη Βαλέτα της Μάλτας, άνοιξε τον δρόμο για τη στήριξη πιλοτικών έργων αποθήκευσης σε 1.000 ευρωπαϊκά νησιά από 13 χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

 

Η Ελλάδα, έχοντας θέσει τους δικούς της δεσμευτικούς στόχους για την κλιματική αλλαγή, συμμετέχει στην εν λόγω πρωτοβουλία προκρίνοντας τα υβριδικά για την αντικατάσταση των ρυπογόνων μονάδων ντίζελ της ΔΕΗ στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, ανοίγοντας παράλληλα τον δρόμο και για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.

 

Η περίπτωση της Αστυπάλαιας και της επένδυσης Smart & Sustainable Island της Volkswagen, η οποία θα συνδυαστεί και με την εγκατάσταση υβριδικού συστήματος που θα συνδυάζει παραγωγή από ΑΠΕ –αιολική και ηλιακή– με αποθήκευση ενέργειας σε μπαταρίες, αποτελεί μέρος της πράσινης ατζέντας της κυβέρνησης για τη μετάβαση των ελληνικών νησιών από τα ορυκτά καύσιμα στις καθαρές μορφές ενέργειας.


Εχει προηγηθεί η Τήλος, η οποία λειτουργεί από το 2018 υβριδικό σταθμό παραγωγής ενέργειας, έργο που εγκρίθηκε πρώτο ανάμεσα σε 80 ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά πρότζεκτ, εξασφαλίζοντας ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ύψους 11 εκατ. ευρώ.


Το έργο της ελληνικής εταιρείας Eunice, που προωθήθηκε σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ, το Πανεπιστήμιο Πειραιά και τη WWE Ελλάς, περιλαμβάνει μία ανεμογεννήτρια, ένα φωτοβολταϊκό πάρκο, μονάδα αποθήκευσης ενέργειας κι ένα πρωτότυπο σύστημα διαχείρισης που ελέγχει σε πραγματικό χρόνο την παραγωγή ενέργειας και μέσω της μπαταρίας τροφοδοτεί το δίκτυο με σταθερή και εγγυημένη ενέργεια.


Από το 2019 εξάλλου τέθηκε σε λειτουργία και το υβριδικό της ΔΕΗ στην Ικαρία, που είχε σχεδιαστεί 10 χρόνια νωρίτερα.


Ακόμη ένα έργο της ΤΕΡΝΑ, που κέρδισε τον διαγωνισμό του ΚΑΠΕ για τη μετατροπή του Aη Στράτη σε πράσινο νησί, δρομολογήθηκε τις προηγούμενες ημέρες. Το εμβληματικό έργο θα γίνει με μπαταρίες Tesla, ανεμογεννήτριες Energon και φωτοβολταϊκά «Σπυρόπουλος» και θα καλύπτει σε ποσοστό πάνω από 85% τις ανάγκες του νησιού σε ηλεκτροδότηση.


 

Στο στόχαστρο ελληνικών και ξένων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ βρίσκονται συνολικά 11 μικρά νησιά, τα οποία δεν περιλαμβάνονται στα πλάνα του ΑΔΜΗΕ για διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, και συγκεκριμένα: Αγαθονήσι, Αγ. Ευστράτιος, Ανάφη, Αντικύθηρα, Αρκιοί, Αστυπάλαια, Δονούσα, Ερεικούσα, Μεγίστη, Οθωνοί και Γαύδος.

 

Το επενδυτικό ενδιαφέρον για υβριδικά συστήματα ωστόσο δεν περιορίζεται στα πολύ μικρά νησιά, αλλά επεκτείνεται στο σύνολο των ελληνικών νησιών μη εξαιρουμένων των μεγάλων – τη Ρόδο και την Κρήτη.


Η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, των νησιών του Β. Αιγαίου και της Κρήτης δημιουργεί έδαφος για αύξηση της δυναμικότητας των ΑΠΕ, ο «στοχαστικός» χαρακτήρας όμως των οποίων, για να αντιμετωπιστεί, απαιτεί και τεχνολογίες αποθήκευσης ενέργειας. Η αποθήκευση θα μπορεί να διασφαλίσει ότι τα αιολικά και φωτοβολταϊκά που θα εγκατασταθούν στο σύστημα θα μπορούν να προσφέρουν ενέργεια και ισχύ με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καθώς η διαθεσιμότητα της ενέργειας που παράγουν δεν συμπίπτει πάντα με τη ζήτηση.


Μέχρι σήμερα έχουν χορηγηθεί περίπου 155 άδειες παραγωγής για την εγκατάσταση υβριδικών σταθμών στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, ενώ εκκρεμεί στη ΡΑΕ η αξιολόγηση επιπλέον περίπου 30 αιτήσεων. Ωστόσο η απουσία ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου, που θα προβλέπει και το καθεστώς ενίσχυσης της παραγόμενης ενέργειας, έχει «παγώσει» την υλοποίηση των υφιστάμενων επενδυτικών σχεδίων, ενώ σε αναμονή βρίσκονται και νέοι επενδυτές, μεταξύ των οποίων από τους μεγαλύτερους ξένους και εγχώριους ομίλους, για τη δρομολόγηση νέων επενδυτικών σχεδίων.


 

Το σχέδιο για την Αστυπάλαια προβλέπει, μεταξύ άλλων, μετακινήσεις με ηλεκτρικά οχήματα, υποδομές ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης, εισαγωγή καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας κατά παραγγελία μέσω ψηφιακών εφαρμογών, υπηρεσίες διαμοιρασμού οχημάτων.

 

Τον ενεργειακό κόσμο του μέλλοντος φέρνει πιο κοντά το project «Smart & Sustainable Island» της Volkswagen στην Αστυπάλαια. Η επιλογή ενός μικρού νησιού μη διασυνδεδεμένου με το ηπειρωτικό σύστημα για την εφαρμογή ενός πιλοτικού προγράμματος ηλεκτροκίνησης και ενεργειακής αυτονόμησης δεν είναι τυχαία. Το μοντέλο μιας οικονομίας με μηδενικούς ρύπους που η Ευρώπη έχει οραματιστεί για το 2050, σήμερα μπορεί να έχει ολοκληρωμένη εφαρμογή μόνο σε μικρά αυτόνομα συστήματα που δεν απαιτούν μεγάλης κλίμακας επενδύσεις σε καινοτόμες τεχνολογίες, όπως η αποθήκευση ενέργειας.


Παράλληλα, τέτοιου είδους επενδύσεις που θα αποτελέσουν πρότυπο για στοχευμένες αντίστοιχες εφαρμογές και σε άλλα ελληνικά νησιά, ανοίγουν τον δρόμο για την ωρίμανση της τεχνολογίας αποθήκευσης ενέργειας που θα δώσει τη δυνατότητα σε μεγαλύτερης κλίμακας επενδύσεις, απαραίτητες για την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων για την κλιματική αλλαγή. Το project «Smart & Sustainable Island», που παρουσίασαν την περασμένη Τετάρτη η ελληνική κυβέρνηση και ο όμιλος Volkswagen, θα μετατρέψει την Αστυπάλαια σε παγκόσμιο πρότυπο ηλεκτροκίνησης και αυτονόμησης μέσω ΑΠΕ.


Περιλαμβάνει ολοκληρωμένο σχέδιο μετακινήσεων με ηλεκτρικά οχήματα, υποδομές ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης, εισαγωγή καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας κατά παραγγελία μέσω ψηφιακών εφαρμογών, υπηρεσίες διαμοιρασμού οχημάτων, e-μοτοποδηλάτων και e-ποδηλάτων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και της χρήσης ΑΠΕ, όπως και δοκιμής νέων τεχνολογιών στην αυτόνομη οδήγηση.


Τα οχήματα δημόσιας χρήσης καθώς και τα οχήματα κοινής ωφελείας στο νησί –αστυνομίας, ΕΚΑΒ και δημόσιου τομέα– θα αντικατασταθούν από ηλεκτρικά με τη βοήθεια του Volkswagen Group. Στόχος του προγράμματος, όπως τονίζει στην «Κ» η γ.γ. Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου, είναι η κατ’ ελάχιστον κάλυψη της νέας ζήτησης φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων να γίνει από ενέργεια που θα προέρχεται από ΑΠΕ.

 

Στόχος τόσο για την Αστυπάλαια, όσο και για το σύνολο των μη διασυνδεδεμένων νησιών, σύμφωνα με την κ. Σδούκου, είναι η ισχύς από ΑΠΕ να φτάσει στο 60%. Σήμερα, το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος που παράγεται από τις ντιζελογεννήτριες είναι πολύ υψηλό, φτάνοντας –κατά μέσον όρο– τα 250 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Μεγάλο μέρος του κόστους αυτού «κοινωνικοποιείται» και μετακυλίεται στους καταναλωτές σε όλη την Ελλάδα, μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ.
 

Ολόκληρο το δημοσίευμα μπορείτε να διαβάσετε στην https://kathimerini.pressreader.com/

 

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑ
 
Atacon
web radio
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
Παράταση μέχρι 7/12 για την προθεσμία υποβολής αιτήσεων για το μεταφορικό ισοδύναμο επιχειρήσεων
Eισαγωγή αποφοίτων ΙΕΚ στα ΑΕΙ με εξετάσεις του ΕΟΠΠΕΠ
Υδρογόνο : το καύσιμο του μέλλοντος, - Προτεραιότητα η δημιουργία υποδομών στην Ελλάδα
Α. Ξανθός: Ο προϋπολογισμός δείχνει ότι δεν μάθατε τίποτα από την πανδημία
Παράταση έως τις 7 Δεκεμβρίου στο lockdown
Γεγονός η πρώτη αεροδιακομιδή ασθενών από τη Βόρεια Ελλάδα στην Αθήνα
Πανελλαδική απεργία στο Ε.Σ.Υ. – Συγκέντρωση στις 12 στο Υπ. Υγείας
Κίνημα Αλλαγής : Ο τουρισμός καταρρέει και η κυβέρνηση αυτοσχεδιάζει
Πανελλαδική απεργία σήμερα, χωρίς πλοία αλλά με αεροπλάνα
ΔΙΣ: δεν τυγχάνει προνομιακής μεταχείρισης ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος
FedHATTA: Αίτημα για παράταση του προγράμματος «Τουρισμός για Όλους» μέχρι το τέλος του 2021
79.000 € στον Δήμο Θήρας για τον κορωνοϊό
FedHATTA: Να δώσει το κράτος τα επιδόματα και το Δώρο Χριστουγέννων, των εργαζόμενων σε αναστολή
Όσες οι κλίνες των ξενοδοχείων, τόσα τα κρεβάτια της βραχυχρόνιας μίσθωσης..
Video για την ανάδειξη του θρησκευτικού τουρισμού απο την MTC Group
Denaxa
Λιγνός_νέα
Hondos_201117
© 2020 Ιδιοκτησία: VOLCANO VIEW AE. All rights reserved.