Για ακόμη μία φορά, η κυβέρνηση αποδεικνύει με τον πιο εξοργιστικό τρόπο ότι αντιμετωπίζει τους κατοίκους των νησιών ως πολίτες β’ κατηγορίας.
Η απάντηση του Υπουργού Ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής είναι ένας μεγάλος εμπαιγμός απέναντι στους νησιώτες: Σε πολίτες που εδώ και μία εξαετία πληρώνουν πολλαπλάσια από κάθε πολίτη της χώρας τα τρόφιμα, τα καύσιμα, τις μετακινήσεις και τη στέγαση. Σε ανθρώπους που η πρόσβασή τους στη δημόσια υγεία εξαντλείται σε νοσηλευτικές μονάδες χωρίς βασικό εξοπλισμό και με ελάχιστο προσωπικό που αδυνατεί να καλύψει τις καθημερινές ανάγκες.
Είναι ανίκανος ο υπουργός να δώσει μια φυσιολογική απάντηση στο ξεκάθαρο ερώτημα «Για ποιο λόγο απαξιώνεται ο θεσμός του Μεταφορικού Ισοδύναμου;»
Γιατί αντί να δώσει ένα βασικό χρονοδιάγραμμα για την αποπληρωμή των δικαιούχων, φλυαρεί με διαδικασίες και τεχνικά ζητήματα;
Το Υπουργείο απαντά χωρίς ντροπή σε επίσημο έγγραφο ότι το τελευταίο Μεταφορικό Ισοδύναμο που πληρώθηκε είναι αυτό της 31/12/2023. 470 μέρες πριν. Εδώ και δεκαέξι μήνες δηλαδή παραμένει ΑΠΛΗΡΩΤΟ.
Όλα αυτά συμβαίνουν την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση δρομολογεί τον οικονομικό στραγγαλισμό των λιμενικών ταμείων με τη μείωση των λιμενικών τελών, σχεδιασμός που ήδη έχει προκαλέσει αλγεινή εντύπωση στους νησιώτες και τη θεσμική αντίδραση της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Η Νέα Αριστερά στέκεται απέναντι στην πολιτική απαξίωσης και υπονόμευσης. Στεκόμαστε στο πλευρό των νησιωτών και διεκδικούμε άμεση τήρηση της νομοθεσίας για το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Ο υπουργός να πάρει πίσω την απόφαση που θα τινάξει στον αέρα τους προϋπολογισμούς των Λιμενικών Ταμείων της χώρας.
Η υπομονή μας έχει τελειώσει. Να μας δώσουν επιτέλους μια πειστική απάντηση στο απλό ερώτημα «γιατί η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας υπονομεύει το δίκαιο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου».
Οι νησιώτες δεν ζητούν προνόμια. Απαιτούν αυτά που τους ανήκουν.
Οι νησιώτες ζητούν να εφαρμοστεί ο νόμος, να προστατευτεί η καθημερινότητά τους και να σταματήσει επιτέλους ο εμπαιγμός.
Στη Βουλή φέρνει η ΚΟ της Νέας Αριστεράς, με πρωτοβουλία του βουλευτή Ροδόπης Οζγκιούρ Φερχάτ, το ζήτημα της άμεσης επαναφοράς του μεταφορικού ισοδύναμου για τις επιχειρήσεις και την αποπληρωμή των οφειλών προς τους δικαιούχους πολίτες.
Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου κατατέθηκε ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την οποία αναδεικνύονται οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των δικαιούχων του Μεταφορικού Ισοδύναμου, πέραν του ενός έτους, αλλά και, ουσιαστικά, η πλήρης αναστολή για τις επιχειρήσεις, καθώς παραμένει ανενεργό για 1000 ημέρες.
Πρόκειται πλέον για κυβερνητική πολιτική, σε σημείο που το εμβληματικό αυτό μέτρο υπέρ της νησιωτικότητας, το οποίο θεσμοθετήθηκε το 2018, να οδηγείται βαθμιαία σε πλήρη απαξίωση και κατάργηση, με αποτέλεσμα να πλήττονται οι ζωές των νησιωτών και να δημιουργούνται προβλήματα ρευστότητας και μείωσης της ανταγωνιστικότητας στις νησιωτικές επιχειρήσεις.
Με αυτά τα δεδομένα ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1. Για ποιον λόγο παραμένει ανενεργό το Μεταφορικό Ισοδύναμο για τις επιχειρήσεις εδώ και 1000 ημέρες;
2. Προτίθεστε να τηρήσετε τη νομοθεσία;
3. Πότε θα πραγματοποιηθεί η αποπληρωμή των οφειλών προς τους δικαιούχους πολίτες, των οποίων οι πληρωμές καθυστερούν επί ένα έτος;
Ακολουθεί αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης
«Απάντηση της υπ’ αριθ. πρωτ. 4047/19-03-2025 Ερώτησης Βουλευτών της Κ.Ο. της Νέας
Αριστεράς».
Επί των διαλαμβανομένων στην εν θέματι Ερώτηση γνωρίζεται ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο (Μ.Ι.),
σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4832/2021 (Α’ 172), συνιστά μέτρο ενίσχυσης της ανάπτυξης στη νησιωτική
Ελλάδα, με το οποίο επιδιώκεται η εξίσωση του κόστους μεταφοράς επιβατών, εμπορευμάτων και καυσίμων
με μέσα θαλάσσιας και εναέριας μαζικής μεταφοράς, από την ηπειρωτική Ελλάδα σε νησί ή από νησί σε
νησί, με το κόστος που ισχύει στα μέσα χερσαίας μαζικής μεταφοράς στην ηπειρωτική Ελλάδα για την ίδια
απόσταση.
Κατά την υλοποίηση της δράσης του Μ.Ι. στο σκέλος των επιχειρήσεων για το έτος 2022 και σε
συνέχεια σχετικής ενημέρωσης της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (Γ.Γ.ΑΙ.Ν.Π.) του
Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής από τον Ενδιάμεσο Φορέα (ΕΦΕΠΑΕ), διαπιστώθηκε ότι,
κατόπιν επεξεργασίας των αιτήσεων χρηματοδότησης της 2ης φάσης του 2022 εντοπίστηκε υπερβολική
αύξηση των αιτήσεων χρηματοδότησης σε συγκεκριμένες κατηγορίες αιτήσεων, δεδομένου ότι οι
προϋποθέσεις υποβολής και χρηματοδότησης δεν είχαν μεταβληθεί σε σχέση με την 1η
φάση 2022
υλοποίησης της δράσης. Καθώς τα προαναφερόμενα συνιστούν σοβαρές ενδείξεις καταστρατήγησης της
δράσης του Μ.Ι. στο σκέλος των επιχειρήσεων, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνεται και από σχετικές
καταγγελίες προς την Εισαγγελία και την ΑΑΔΕ, κρίθηκε αναγκαία η διενέργεια έκτακτου διευρυμένου
διοικητικού ελέγχου στις επιχειρήσεις με αιτούμενο ποσό χρηματοδότησης Αντισταθμίσματος Νησιωτικού
Κόστους (Α.ΝΗ.ΚΟ.) 2.000 € και άνω (≥2.000€), ήτοι σε 10.611 επιχειρήσεις σε όλα τα νησιά της Ελληνικής
επικράτειας όπου εφαρμόζεται το μέτρο. Η διενέργεια του έκτακτου διοικητικού ελέγχου σε καμία
περίπτωση δεν αναιρεί και την προβλεπόμενη από την υπ' αρ. 4113.80-02/4107/2022/29-12-2022 κ.υ.α.
(Β ́7214) υποχρέωση διενέργειας δειγματοληπτικού ελέγχου, ο οποίος ωστόσο συναρτάται και με την
εξέλιξη και τα ευρήματα του έκτακτου διοικητικού ελέγχου. Συνεπώς, καθίσταται σαφές ότι η ανάγκη
διασφάλισης της ορθολογικής χρήσης του μέτρου και εν γένει του δημοσίου συμφέροντος, επιβάλλει, η
εκκαθάριση των αιτήσεων του Μ.Ι. του β ́ εξαμήνου του 2022 και κατ’ επέκταση η καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ.
προς τις επιχειρήσεις, να γίνει σε συνδυασμό με την διαδικασία διενέργειας του έκτακτου διευρυμένου
διοικητικού ελέγχου καθώς και του συνήθους δειγματοληπτικού ελέγχου.
Σημειώνεται ότι με την υπ' αριθμ. πρωτ. 4113.90-02/3709/10-12-2024 (ΑΔΑ:ΨΘ2Ω4653ΠΩ-ΟΤ6)
απόφαση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης της Γ.Γ.ΑΙ.Ν.Π. εγκρίθηκε η διάθεση του ποσού των
3.750.609,39€ για την καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. σε 7.706 ωφελούμενες επιχειρήσεις, εκτός του έκτακτου
διοικητικού και του τακτικού δειγματοληπτικού ελέγχου.
Η εφαρμογή της δράσης για το έτος 2023, υλοποιείται δυνάμει της αρ. 4113.80-02/1501/29-12-2023
κ.υ.α. (Β ́7574), μετά και την έκδοση τροποποίησης της εν λόγω κ.υ.α., προκειμένου να εναρμονιστεί με την
εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ.2023/2831 της Επιτροπής της 13ης Δεκεμβρίου 2023, σχετικά με την
εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις
ήσσονος σημασίας (Κανονισμός De Minimis). Ακολούθως καθορίζονται οι ημερομηνίες έναρξης και λήξης της
υποβολής αιτήσεων. Σε συνέχεια της δημοσίευσης της αριθμ. 4111.08-01/3945/2024/31-12-2024 κ.υ.α.
«Καθορισμός του ποσού που καταβάλλεται για το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου για το έτος 2024»
(Β’ 7593), η αρμόδια Υπηρεσία της Γ.Γ.ΑΙ.Ν.Π. επιμελείται την «Πρόσκληση επιχειρήσεων για υποβολή
αιτήσεων υπαγωγής στη Δράση Μεταφορικό Ισοδύναμο (Μ.Ι.) για το έτος 2024».
Σχετικά με τη δράση του Μ.Ι. στο σκέλος των επιβατών, σημειώνεται ότι έχει καταβληθεί Α.ΝΗ.ΚΟ. στο
σύνολο των δικαιούχων για ταξίδια που πραγματοποίησαν μέχρι και 31-12-2023.
Σε κάθε περίπτωση η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής μεριμνά έγκαιρα για όλες
τις ενέργειες επεξεργασίας και καταχώρησης των στοιχείων που αφορούν στη δράση του Μ.Ι. και βρίσκεται
σε πλήρη ετοιμότητα για την καταβολή του Α.ΝΗ.ΚΟ. στους δικαιούχους του Μ.Ι.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ